Blogger Templates

Tuesday 15 May 2012

Daun Sireh dan VCO

12.05.12 (Ahad mlm)

Sepupu jiran sy, ada masalah payudra semakin mengecil, dah dtg beberapa hari lepas, kali ni dtg bawa beberapa helai sireh dan minyak VCO. Utk merawat masalah n,i sy gunakan kombinasi kaedah tradisional dgn ruqyah syar`iyyah. Daun sireh dan VCO akan didoakan dahulu termasuklah air, pesakit cuma kena panaskan @ layur daun sireh  ( yg telah disapu minyak VCO @ boleh juga guna minyak zaitun), setelah itu tekapkan permukaan atas daun sireh ke payudara kedua2 belah yg diserta doa2 tertentu, sehinggalah daun2 tersebut sejuk, kemudian ulangi sampai 3 kali. Kaedah ini perlu dibuat 3 hari berturut.  Biasanya VCO ni sy buat sendiri utk diberikan kpd pesakit2 berkaitan, namun sejak beberapa bulan kebelakangan tidaklah sempat sy membuatnya, bukan saja ia kerja rumit namun kadang2 tidak menjadi kerana kelapa tidak berapa elok, maka sy syorkan pesakit pergilah ke farmasi utk beli minyak VCO ini.

Seterusnya pesakit prpm, kes ulangan, kali ini bawa suami, dulu dia ada masalah keluarga dgn suaminya , 38 th, yg bermain kayu tiga, tak pedulikannya, ikut prpm lain, tak nak balik rumah dsb. Sy nampak pasangan suami isteri agak ceria, bahagia dan tiada tanda2 wujud pertelagahan. Isteri dia kata, sejak berubat beberapa bulan lps, kini suaminya dah pulih, dah dpt hidup bersama dan sudah meninggalkan prpm org ketiga tu. Dia nak sambung air dan minta doakan agar suaminya tak mengulangi tabiat buruk dulu. Ini kali pertama saya jumpa suaminya, sebelum ni isterinya dtg dgn anak atau kawannya.

Pesakit lain, bapa serg kenalan, bekas pelajar perubatan Islam, namun belum merawat, mungkin krn kurang yakin, belum bersedia dsb. Dia kata sakit ini akan bermula sepelas jam 10 pagi, lps tu akan sakit2 sampai ke malam. Tidur juga didatangi macam2 benda, mimpi berserabut dsb, adakalanya tidur terkejut2, sedar, lps tu rasa macam lembek.

Slps itu ada dua beranak, kes ulangan , manakala anaknya pula, prpm 18 th, asyik tersengih2, tak bercakap dan nampak malu2. Dia dikatakan akan makan seolah2 tak kenyang2, kalau makan seolah2 makanan itu tersangkut dan tidak jatuh ke perut.

No comments:

Post a Comment