Blogger Templates

Wednesday 27 June 2012

Enggan ke sekolah dan lupa ingatan

27.06.12 (Rabu)
Hari ini badan rasa semacam, agak letih, mungkin juga kesan merawat seorg prpm semalam, yg dia sendiri kata tukang urut tak mahu mengurutnya, bahkan sentuh pun tidak. Ini hanya kemungkinan dan kita hendaklah sentiasa bersedia utk hadapi situasi macam ni sebab perawat ni ada pelbagai ujian samada yg dpt dijangka mahupun tidak. Tengahari sy ada temujanji dgn seorg staf, anaknya yang tidak mahu pergi sekolah, so dia datang bersama anak dan isterinya, lalu sy rawatlah anak dia, moga dia dpt pergi sekolah, ingin pergi dan suka belajar. Bukan saja sekolah kebangsaan tak nak, bahkan sekolah agama pun dia tak nak pergi. Mak dia kata sebaik-baik saja bersiap ke sekolah, pakai setokin dsb, anaknya tiba2 tak nak pergi, dan ini dah 3 minggu. Inilah yg merisaukan ibubapanya. Dia bawa air mineral dan 3 botol air zam-zam. Selain itu bapa budak ini juga dirawat sebab dia juga ada masalah batuk yg belum sembuh2, maka setelah ruqyah sy syorkan minum madu dicampur 3 titik getah buah betik hijau yg diambil terus dari pokok utk diamalkan selama 3-7 hari.

Pagi ini sy terima beberapa call utk temujanji rawatan, sy kata bukanlah malam ni tapi malam lainlah, yg kemudiannya sy tentukan. Selain nak rehat sy juga nak pergi kedai beli beberapa barang mlm ni utk ramuan sejenis makjun dan juga kapsul istimewa utk kaum perempuan. Sebahagian barang2 yg diperlukan sudah habis. Utk makjun sy gunakan antara 19-21 jenis herba manakala kapsul istimewa utk prpm sy rumuskan sekitar 13 jenis bahan herba. Selain itu sy turut menyediakan beberapa bahan rawatan bergantung kpd kehendak pesakit khususnya pesakit kronik spt kanser, cyst, fibroid, thyroid, ekzema, hemangioma, reumatik, hepatitis, prostat, diebetes, gout,  prolaps dsb. Bahan rawatan ini tidak dijual di mana2, tiada di pasaran, pesakit beritahu, sy sediakan dan ambil terus dari sy. Biasanya pesakit yg dah biasa dan kenal sy. mrk minta disediakan, sy tidaklah offer kpd semua pesakit yg bermasalah. Kalau perlu insyaAllah sy cuba disediakan.

Selepas solat maghrib, dpt call nak dtg berubat, sy kata esoklah, dia jawab oke, dlm perjalanan ada lagi call, sama juga sy beritahu, masa di kedai ada lagi call, begitu juga sy beritahu, masa balik ada call lg, juga sedemikian sy beritahu, esok malamlah. Sampai rumah anak beritahu tadi ada org datang nak berubat, bila diberitahu sy tiada, dia dan keluarga balik. So, mlm ni sepatutnya 6 keluarga nak dtg, namun apakan daya, ada ketikanya sy perlu rehat. Sampai rumah tak sampai 5 minit, tiba2 datang sekumpulan org, bawa seorang pesakit lelaki untuk dirawat. Disertai oleh kawan2 dia, mak dia, kakak dia, anak saudara dan kawan2 dia dan pekerja dia , sy agak 13 org.  Kata kawan dia, pesakit ini dah hilang ingatan, tak ingat apa-apa, tak kenal orang dan nama2 ahli keluarga sendiri. Nampaknya dugaan sy dpt berehat ni meleset. Mrk datang pun tak call dulu, so terimalah. Menurut saudaranya, pemuda ini, 36 th, dah kahwin, anak sorang, satu pagi di bilik air dia pening, keluar pandangan jadi kabur, tak ingat apa-apa, kosong, dia ada 4 buah kedai, ini berlaku pada 21.06.12 lepas, hari Rabu, dah 8 hari, lps itu dibawa ke Hosp. Serdang, kemudian dihantar ke HKL, kelmarin keluar, namun keadaan tak berubah, bahkan semakin teruk. Buat MRI ada kesan darah kat kepala, lps tu buat sekali lagi, tak ada pulak, doktor pening kepala, kena main ni, lalu dibenarkan keluar wad.

Di rumah dia jadi panas baran, pemarah dan garang pada anak isteri dan org2 lain, sebelum ni tak pernah macam ni. Sy nampak dia ok, tapi bila ditanya sepatah, dia jawab berjela-jala, tak henti2, membebel2 dan sering sebut pasal berniaga, duit, hutang, pekerja dsb. Nampak peramah tapi bercakap merapu2, entah apa-apa dan dia mengaku banyak yg tak ingat. Sy cuba selidik dan tanya kalau2 dia simpan sesuatu dlm dompet atau di rumah, penangkal ke , azimat ke, pelaris ke, didapati dompetnya telah ditukar isteri, dia pakai dompet baru, isinya yg asal ada beberapa kertas berlipat dikeluarkan oleh isteri, letak kat rumah. Isterinya baru cabut lari balik kampung di Nilai bawa anak kerana tak tahan dimarahi sejak kejadian tersebut. Rumah dia juga jadi panas, isteri, anak dan ahli keluarganya mengaku rumah itu panas. Anak saudaranya call tanya pasal ini, dia kata ada sejenis bungkusan kecil berlipat bawah bantal atau tilam di rumah, tapi pergi cari tak dapat masuk rumah sebab rumahnya dikunci dan anak kunci dibawa bersama. Sy kata tak apalah, itu cuma kemungkinan salah satu punca jadi macam ni. Sy nasihatkan buat ketika ini jangan masuk dulu rumah itu, lelaki ini menumpang rumah saudaranya dekat situ. Apa yg penting mengubatinya agar pulih seperti sediakala. Sy ruqyah dia, beri minum air dan sapu muda serta kepala. Diajar mengucap, gagap2, fatihah tak ingat, 3 qul dan ayat kursi juga merapu2 dibacanya. Sy baca dan minta dia ikut , berkali2, pun tak boleh. Sy teruskan ruqyah dan lepas itu ulangi dgn zikir dan baca satu persatu , dia ikut,sehingga dia boleh baca dgn baik dan betul. Kini dia dah boleh mengucap syahadat, fatihah, 3 qul dan ayat kursi. Sy minta ahli keluarganya bimbing dia bacaan ini di rumah, sentiasa, termasuk sebelum tidur dan selepas bangun tidur, kena istiqamah. Buat juga solat sunat taubat dan hajat, air ruqyah kena minum, sapu dan dibuat mandi campur daun bidara. Jgn biar dia cakap banyak pasal perkara2 lain, asyikkan dia dgn zikir dan membaca ayat yg diajar tadi. Jam 1.30 pagi baru selesai.

2 comments:

  1. As salam..bagaimana saya boleh menghubungi ustaz bagi mendapat rawatan..terima kasih.

    ReplyDelete
  2. As salam ..bagaimana nak mendapat rawatan ustaz?terima kasih

    ReplyDelete